HTML

Opteamus a blog

Kathryn és Greg! blogol a szoftverről, amit csinálnak. Neked.

Feedek

Gyorskeresés kontra típusok

2007.09.13. 08:00 Greg!

Nagyon igaza van Wannabee kommentezőnknek, a gyorskeresőt valóban nem mi találtuk fel ;) Büszkék vagyunk viszont arra, AHOGY a miénk működik. Ha az IFS (nem igazán konkurensünk) épp azzal reklámozza magát, hogy ő az első, aki ERP rendszerhez ilyen "korszakalkotó" Google-típusú keresőt ad, nézzük hát meg, hogyan csináljuk mi ezt már vagy 5 éve. Először is keressünk viszonyítási alapot, és szúrópróbaszerűen nézzük meg, mire is képes a gyorskereső néhány - általam is - haladónak minősített weboldalon, mondjuk az Indexen és a Nők Lapja Cafén.

Index gyorskereső: "Bodoky Tamás"


írdd és mondd: egyetlen cikket dob ki a kereső, a 2007.05.31 datálású "Régen Kúrt Russell a mennybe megy" címűt. A cikk szerzője az anonim CINEMATRIX, viszont egy lejjebbi részét már tényleg Tamás írta, és mivel így a cikk SZÖVEGÉBEN szerepel a neve, megtalálta a kereső. Nem talált meg viszont egyetlen cikket sem aminek ő volt a szerzője, holott ilyenből jócskán akad, illetve nem mondott semmit arról a nem elhanyagolható tényről, hogy Bodoky elismert munkatársa az Indexnek, így van titulusa, emailcime, és számos más leíró adata is. Ezekhez képest bocsánatos apróság, hogy sem az index fórumaiból, sem az index közeli blogokból nem kapok találatot. Ezek az információk pedig mind-mind ott vannak az index.hu-n, például itt. A gyorskereső szemmel láthatóan az adatbázisban tárolt adatoknak csak egy nagyon szűk szeletét, azokat is csak nagyon szemellenzősen (csak bizonyos tulajdonságokra vonatkozóan) keresi.

Nők Lapja NLCafe gyorskereső: "Hulej Emese"


Szépen megkapom Emese cikkeinek aktuális listáját, ezügyben szavam se lehet. Kicsit alaposabban megnézve azonban, kizárólag azokat a cikkeket látom, amiknek Emese egyedüli szerzője. Ahol valamilyen összeállítás társszerzője (pl: Visszamentem-haza) és a "szerző" rublikában nem az ő neve áll - azokat a cikkeket már nem látom. A keresés nem dobott ki olyan cikkeket sem, amelyekben MEGEMLíTIK őt (pl: MARIskola). És persze, nem tudok meg semmit Emeséről magáról, annak ellenére, hogy oszlopos szerzője a lapnak.

Opteamus gyorskereső: "Tutor Kata"


Az Index gyorskeresője jól láthatóan csak a cikkek szövegében keres (és figyelmen kívül hagyja a cikkekhez tartozó kísérő adatokat), míg a nők lapja keresője ezt éppen fordítva teszi. Mindkét metódust tökéletesen megértem, hiszen az SQL nyelv SELECT utasítása csak a nem annyira kézreálló és ritkán használt UNION segítségével támogatja az ilyen jellegű kereséseket. Egy gyorskeresőt megírni egyszerűen így (volt) szokásos, függetlenül attól, hogy mostanra a válaszra váró user ezzel már elégedetlen. Az Opteamust igyekeztem nem a szokások, hanem az igényeink és vágyaink szerint tervezni. A gyorskeresőnk mindenfajta adatban keres, amiben csak tud. És ha lehet - okosan.

Ha az Opteamus gyorskeresőjében a "Tutor Kata" kifejezésre keresel, akkor mielőtt nekiállnánk feltúrni az összes tárolt anyag szövegét, először is megnézzük, van-e ilyen nevű törzsadatunk. Azaz: akár a cégek, akár az emberek, akár a projektek között (szóval típustól teljesen függetlenül) van-e ilyen nevű entitásunk. Ha van, akkor helyben is vagyunk, ráfókuszálunk az illető DOLOGRA (ahogy mi nevezzük őket), megmutatjuk a teljes adatlapját minden ismert tulajdonságával együtt, ÉS megmutatjuk az összes olyan anyagot, ami a megtalált dologgal (most éppen Katával) kapcsolatos. Ha az Indexnél Opteamus működne, akkor Bodoky Tamásra keresve az Opteamus kidobná Tamás adatlapját fotóval, névvel, címmel, telefonszámmal, ilyesmivel, és alatta megmutatná az összes Tamással kapcsolatos anyagot, azokat is amelyeket ő írt, azokat is, amelyekben csak megemlítették. Megmutatnánk a cikkeket, a fórumbejegyzéseket, illetve bármilyen olyan tárolt anyagot, ami csak vele kapcsolatosan a létezik.

A webes újságok példájáról ugorjunk a CRM felhasználásra. Az Opteamus esetében a sales kollega csak annyit üt be a gyorskeresőbe hogy "Megac" és az Opteamus máris megmutatja neki a Megacorp Rt (képzeletbeli ügyfél) adatlapját, amin máris ott a telefonszám, az emailcím, a marketing és sales minősítése, és azonnal látszódik, hogy a Megacorppal kapcsolatosan milyen anyagok vannak. Jól látszódik ha még csak ajánlatunk van, de szerződésünk még nincsen. Nem csak ajánlat és szerződés, de az összes telefonhívás és cetli-szerű egyéb feljegyzés is jól látszódik. A keresés azonnal választ adott arra a nem triviális kérdésre, hogy "Hogyan is állunk a Megacorppal, mit is tudunk egyáltalán a Megacorpról".

Mindez nem szőrszálhasogatás. Nem mindegy, hogy megtalálunk-e valamit amit keresünk, és az se mindegy, hogy hanyadik próbálkozásra, mennyi idő alatt sikerül mindez. Túl a meg nem talált anyagok által okozott káron, és túl a felhasználók lelkesedésének elveszítésén, kiszámolható, mennyi fizetett munkaidő megy veszendőbe az elhúzódó keresések miatt. Erre még visszatérek, miképpen arra is, hogy  Opteamus hogyan állja az összehasonlítást a világ vezető keresőjével, a Google-lel szemben is. Előrebocsájtom: egész jól :))) (A cikk azóta kész is: itt olvashatod el.)

7 komment

Címkék: keresés crm konkurencia

A bejegyzés trackback címe:

http://opteamus.blog.hu/api/trackback/id/tr24160988

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

wannabee 2007.09.13. 09:58:25

ez így is van - egy pillanatig sem gondoltam elvenni a babért az opteamus fejéről, pusztán a főoldali keresés funkcióra reflektáltam, hogy más, crm kezelésre is használható alkalmazások is felismerték már, hogy elsősorban információt keresni indul el az emberek legtöbbje minden reggel és ezt a funkciót érdemes lehet a főoldalon, neadj isten első sorban szerepeltetni :)))

A magyar ragzás- és toldalékolás- és hasonulás-helyes keresés témában minden elismerés az opteamusé.

Álljon itt még egy mondat, hogy gyakorlat szerint hogyan is keres magyarul a google, és miért kell minden keresést legalább 3szor elvégezni a világ legjobb keresőmotorjával ha viszonylag teljes eredményre vágyunk:
ja, hogy ez lesz Greg következő témája, akkor nem lövöm le a poént :))))))

Tangó 2007.09.17. 20:27:25

Mi a manó ez az opteamus? Ez lényegében valami wiki?
üdv, Tangó

Greg! · http://opteamus.blog.hu 2007.09.17. 20:44:20

Tangó: mondhatni igen! Egy későbbi postban szeretném majd pontosan ezt kifejteni: hogy az Opteamus úgy ismeri és mutatja meg a számodra fontos dolgokat (cégeket, embereket, projekteket, vásárlókat, bármit), mint egy wiki, úgy tud mindezekben keresni mint egy google, és úgy engedi ezekről a dolgokról kommunikálni a felhasználóit mint az email és a fórum. Ez így első hallásra ijesztően hangzik, de a valóságban abszolút természetesen használható, mert ezek a funkciók nem válnak el élesen egymástól.

Tangó 2007.09.18. 08:32:00

Hol lehet az opteamust letölteni/kipróbálni?

Greg! · http://opteamus.blog.hu 2007.09.19. 12:10:41

Tangó: böngészőre terveztük a rendszert, így nincs és nem kell hozzá semmit letölteni. A kipróbálás így egyszerű - tudunk adni hozzáférésképpen egy vip accountot. A probléma csak az, hogy az Opteamus sok tekintetben más koncepciójú, mint az általad is megszokott szoftverek. Egy kicsit meg kellene ismerned, mielőtt kipróbálod. (Mit szól vajon, aki életében először segítség nélkül beleül egy automata váltós autóba, ahol mindössze 2 pedál van? Még segítséggel is frusztráló az első 5 perc...)

Ha van 30 perced személyesen a Benczúr utca környékén, vagy valamikor skype-on keresztül, akkor meg tudjuk neked mutatni a cuccot.

Ez így tetszik?

Mr. Big 2007.10.05. 11:48:16

Szerintem kicsit ovon aluli volt az online napilapok keresoit ert kritika. Egy nagyforgalmu website eseteben ugyanis az elsodleges tervezesi szempont a gyors mukodes. Ez rovid valaszidot (idealis esetben ms-okokban mertet), illetve nagy atmeneti keresztmetszetet (percenkent akar tobb ezer lekeres) igenyel.

Nyilvanvalo tehat, hogy ilyenkor az adatmodell is erre fokuszal. Peldaul Te kizarsz szinte mindenfele redundanciat egy adatbazisban (post: Új feature: számított mező), de nagy forgalmu oldalak eseteben nagyon kis szamitasok denormalizalasaval is sokat lehet nyerni. Pl: midenutt ki akarod irni, hogy adott felhasznalo hany kepet toltott fel. Bar csak egy count(*)-rol van szo, megis hatalmas szamitasi kapacitastol mentesulsz, ha ezt az adatot beirod a felhasznalo melle.

A jol mukodo kereso, es a jol mukodo, nagy terhelest elviselo website teljesen mas adatstrukturat igenyel, es ezt altalaban nem lehet mashogyan feloldani, mint mindket struktura megepitesevel. Az adott websiteok eseteben ugyanakkor a keresesre epitendo struktura koltsegei feltehetoleg lenyegesen magasabbak lennenek a varhato haszonnal. A latogatok tobbsege ugyis a google-el fog keresni.

Greg! · http://opteamus.blog.hu 2007.10.05. 13:36:53

Mr.Big: Minden szakmai mondatoddal tökéletesen egyetértek. Nyilvánvaló.

Azt ez egyetlen mondatodat vitatom csak, hogy övön alulinak titulálsz, akkor, amikor egy információszolgáltató portálon a gyorskereső minőségét firtatom. Nem vitatod te se, hogy ez létező igény, és Te magad is eljutsz addig a konklúzióig, hogy létezik is az ezt támogató adatmodell és implementáció, csak éppen a megvalósítás költségei általában meghaladják a várható hasznot. Ez pedig már egy merőben más kérdéskör. Akkor lennék övön aluli, ha teljesen profilidegen funkciót kérnék számon.

Profilidegenségről jut eszembe: mi épp azon dolgozunk, hogy elmossuk ezeket a "műfaji határokat". 5 évvel ezelőtt, tervezett valaki CRM rendszerbe gyorskeresőt, vagy dokumentumkezelőbe belső levelezést és fórumozást, ERP rendszerbe automatikus indexelést? Mi megpróbáltuk a tervezésnél mindezt egyszerre megfogni, és megcsinálni nagyjából azokkal a többes struktúrákkal, amikre te is jutottál a gondolatmeneted végére.

Köszi a hozzászólást!